fbpx
Blog

blog banner

I: “Vasile, du-te si adu scara. Vezi ca e in magazie, cum intri, in dreapta.”
Vasile cauta scara – cum i-ai zis, in magazie, cum intri, in dreata- dar nu e acolo. Vine fara ea: “Imi pare rau, dar n-am gasit-o”.
II: “Vasile, fara scara nu avem cum sa ajungem. Adu scara sa vedem cum facem”Vasile o cauta peste tot si pentru ca nu e de gasit hotaraste sa cumpere o scara.

Poate te gandesti ca asta e diferenta dintre un angajat proactiv si cu initiativa si unul caruia pur si simplu nu ii pasa. De fapt, e diferenta intre un om care a primit putere si unul caruia i-a fost luata puterea.
Oamenii care sunt intr-un mediu in care se simt pretuiti, inspirati si imputerniciti infloresc de-a dreptul: fac mai mult nu pentru ca asa e corect, ci pentru ca rasplata pe care o primesc depaseste cu mult beneficiile legate de locul de munca.
Delegam sarcini si credem de multe ori ca in felul acesta delegam putere: in fond, oamenii sunt expusi la lucruri noi, nu-i asa? Au sarcini in plus si ar trebui sa inteleaga ca asa se pot dezvolta. Insa oamenii carora le sunt delegate sarcini sunt, de fapt, doar oameni limitati sa faca ceea ce li s-a spus. Au de completat “dupa model”, nu e mult loc de greseli sau inovatie. De ce ar fi, doar e simplu, nu? “In magazie, cum intri, in dreapta.”
Imputernicirea tine de delagarea autoritatii, respectiv de libertatea de a face tot ceea ce este necesar pentru obtinerea unui rezultat. Ceea ce conteaza e calitatea rezultatului final, mai putin modul in care a fost obtinut.
Mult timp am crezut ca batalia se da intre comanda si control pe de o parte si libertatea si incredere pe de alta parte. Insa adevarata lupta e intre control si crestere – cresterea afacerii. Asta e una dintre acele optiuni ori/ori: ori decizi sa detii controlul, ori decizi sa dai voie afacerii tale sa se dezvolte sanatos in continuare. Nu le putem avea pe amandoua.

Cum iti dai seama ca mediul pe care il creezi e unul in care acorzi putere oamenilor tai?
Unul dintre indicatori e chiar increderea, ca tot am mentionat mai sus. In cazul in care nu esti sigur daca poti avea incredere in ei inseamna ca nu le-ai acordat incredere pana acum, nu? Nu stiu cum sunt oamenii tai, dar un lucru stiu sigur: daca ai decis sa ii angajezi si sa ii iei in barca ta, trebuie sa le acorzi incredere. De altfel, e imposibil ca oamenii sa se simta pretuiti si sa nu beneficieze de incredere in acelasi timp.
Un alt indicator vizeaza deciziile pe care le iei.
Cine mai poate lua decizii in afara de tine? Ce decizii poate lua? Ai un sistem prin care cresti competenta si autoritatea oamenilor pentru a te elibera treptat si ajunge in punctul in care ai de luat doar deciziile pe care numai tu le poti lua?
Da oamenilor tai un “loc la masa” pentru a vedea nu numai care sunt deciziile tale, dar si cum iei aceste decizii? Sigur ca e un proces de crestere – unii isi pot pastra locul si isi pot creste contributia, altii pierd pentru ca nu inteleg oportunitatea. (vorbim despre asta in mastermindul pe “Dezvoltarea liderilor din jurul tau”).
Un al treilea indicator care masoara gradul in care oferi putere oamenilor tai – si prin care asiguri cresterea afacerii tale – e legat de cine vine cu idei de crestere. Cine gaseste oportunitati si vine cu idei creative, modalitati de crestere si solutii ? Adevarul e ca idei apar mai mereu, insa nu in totdeauna simtim libertatea sa impartasim ideile pe care le avem. Sau chiar mai rau – nu le mai impartasim pentru ca oricum, nu conteaza.
Te provoc sa creezi o scara de evaluare pentru mediul pe care il creezi in afacerea ta pornind de la cei trei indicatori si sa vezi care e prilul loc in care poti face o schimbare. Oamenii tind sa raspunda asteptarilor pe care le avem de la ei.